Powstanie Unii Europejskiej oraz stworzenie rynku wewnętrznego otworzyło przed obywatelami państw członkowskich nowe możliwości samorealizacji. Dodatkowo powołanie obywatelstwa UE oraz utworzenie strefy Schengen urzeczywistniło swobodę przemieszczania się po terytorium UE w celach turystycznych, ale przede wszystkim ekonomicznych, czyli podjęcia zatrudnienia lub rozpoczęcia działalności gospodarczej. Należy jednak podkreślić, że wraz z rozwojem integracji europejskiej, pojawiły się nowe wyzwania w zakresie bezpieczeństwa i porządku publicznego. Swoboda migracji, otwarcie granic i zniesienie kontroli na granicach wewnętrznych UE stworzyły również nowe możliwości dla działalności przestępczej, która wyszła poza granice państwa i z działalności lokalnej przeistoczyła się w europejską, a nawet międzynarodową. Co więcej, nastąpił rozwój nowych form działalności przestępczej, przejęcie wzorców zachowań czy strategii działania.
Państwa członkowskie podjęły szereg inicjatyw na poziomie unijnym, których celem jest przeciwdziałanie rozwojowi przestępczości zorganizowanej o charakterze ponadpaństwowym. Najstarsza i jak się wydaje najbardziej efektywną formą walki z przestępczością w wymiarze unijnym jest powołany w 1995 r. Europejski Urząd Policji- EUROPOL. Niniejsza praca analizuje dane zabrane w ramach EUROPOLU.